was successfully added to your cart.

Befattning: VD
Yrkesbakgrund:  Många år på bank, SEB, DnC, Societe Generale och Securum (statens städbolag som kom till vid förra finanskrisen). Startade Collector därefter, våren 1999.

Styrelseerfarenhet: Mina första styrelseuppdrag var i en brf samt Friskis & Svettis. Därefter satt jag i ett stort antal av Securums dotterbolag. Efter Securum blev jag bl.a. invald i Active Biotech AB, börsnoterat bioteknikföretag, Prosolvia under den sista avvecklingsfasen, ett antal mindra portföljbolag ägda av Industrifonden m fl. När Collector började växa valde jag att kliva av flertalet styrelseuppdrag. Jag sitter idag endast i Collectorbolag + ÖoB Finans och Skogssällskapet.

  • Vad är du mest stolt över i ditt yrkesliv?
    Att jag vågade ta steget och starta Collector och så klart Collectors framgångsrika tillväxt under 10 år.
  • Vilken är din främsta levnadsregel?
    Har flera olika stora och små. T ex lev i nuet – skjut inte upp planer till senare i livet och våga lita på dig själv! Gör något gott för andra än dig själv varje dag. Om jag kan hjälpa någon ett litet steg fram så är marschen igång.
  • Vilken ledarstil föder framgång?
    Engagemang och glöd parat med fokus och resultatorientering. Jag tror starkt på kraften hos det personliga engagemanget och glöden – jag måste visa att jag brinner för det jag gör. Dessutom måste framgångsrika företag vara lönsamma och göra rätt saker – ett dagligt resultattänkande är bra, det som mäts blir gjort. Att dessutom vara en god kommunikatör är nödvändigt för att få ut sitt budskap och få med sig folk. Det sistnämnda är tyvärr vanligare inom politiken än i näringslivet. Men dessutom vanligare bland kvinnor än män.
  • Tre råd från dig för att bli vald till styrelseuppdrag
    1. Nätverka aktivt – se till att nätverka i rätt sammanhang där det finns beslutsfattare.
    2. Berätta att du finns och visa vad du kan.
    3. Använd arbetskamrater och goda vänner för att få första uppdraget.
  • Tre personliga råd från dig till nya styrelsemedlemmar
    1. Läs in dig på företaget och dess historik så mycket som möjligt – var alltid påläst!
    2. Ta ett grundligt samtal med styrelseordförande eller någon annan i styrelsen som du känner och förhör dig hur styrelsen arbetar, kommittéer? förmöten? strategimöten?
    3. Ligg lite lågt och var observant och inkännande under de första mötena för att därefter arbeta mer offensivt.
  • Hur skapas en väl fungerande styrelse?
    Idealet är om ägarkretsen har identifierat vilka behov och kompetenser som krävs, lägger tid på att hitta rätt medlemmar och ser till att styrelsen har goda förutsättningar för att fungera dynamiskt tillsammans.
    Framför allt krävs en driven ordförande som både ser till att alla kommer till tals och som driver mötena framåt!
  • Hur uppnås en ökad mångfald i svenska styrelser?
    Från att ha varit emot all form av kvotering börjar jag tro att det är enda sättet att komma framåt. Tyvärr har det visat sig att debatt och mediauppmärksamhet inte räcker. När någon (Patrik Tigerschiöld) säger att han ”inte har tid att leta efter exotiska varelser”, så börjar jag inse att i praktiken har vi inte nått särskilt långt i mångfaldsarbetet de senaste 10 åren. Gäller såväl kvinnlig som nysvensk styrelserepresentation.
  • Vilka tydliga trender ser du vid styrelsetillsättningar?
    ”Tyvärr inga nya trender – samma gubbar som fiskar i samma lilla damm… MEN affärspressen, t ex Veckans Affärer och Passion for Business ligger på hårt. Gäller att ånga på – protestera och inte förtröttas! Genom att trumma in budskapet kommer rekryteringsprocessen att förändras. Se till att bolag med helmanliga styrelser hängs ut och att bolagen får ”bakåtsträvarpriser” och negativ publicitet.
  • Hur kan näringslivet dra nytta av design, konst och kultur?
    För att vara ”det goda företaget” krävs ett engagemang utanför den egna sfären. Kan vara sport, miljö och hälsa, men också design, konst och kultur. Livet består av alla dessa delar som engagerar och skapar debatt. Ett bra sätt att skapa ökat intresse för sitt företag är att knyta an till sport, design, kultur och konst. I det lilla formatet internt i företaget likväl som externt i form av partnerskap och samarbeten. Ett företag som är introvert och navelskådande har svårt att attrahera intresse. Ett företag som är med i samhället även utanför sin egen bransch visar på ett helhetstänk som lockar och är sannolikt ett bättre företag, både att vara kund hos och att arbeta i.

Leave a Reply

fem + fem =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.